Als een kind rekensommen maakt, dan gebruikt het vaak kennis die eerder is opgedaan. Dit heet geautomatiseerde kennis of een geautomatiseerde vaardigheid. Bijvoorbeeld als de tafels goed zijn geautomatiseerd, dan kan een kind deze tafelsommen snel oplossen. Of als een kind goed kan klokkijken, dan weet het bijvoorbeeld dat 3 uur 's middags hetzelfde is als 15.00 uur. Als een kind beter wil worden in de basisvaardigheden, dan is het goed om te oefenen met geautomatiseerde vaardigheden zoals klokkijken, splitsen en getalbeelden. Hoe meer deze kennis en vaardigheden geautomatiseerd worden uitgevoerd, hoe makkelijker het wordt om rekensommen op te lossen!
Als een kind goed wil worden in klokkijken, dan is oefenen heel belangrijk. Er zijn twee soorten klokken: de analoge klok en de digitale klok. Een analoge klok heeft wijzers die ronddraaien om de tijd aan te geven, terwijl een digitale klok de tijd in cijfers laat zien. Bij het automatiseren van klokkijken, start een kind vaak met een analoge klok. Als het klokkijken op een analoge klok goed wordt beheerst, kan verder gegaan worden met het oefenen met de digitale klok. Bij een digitale klok is het belangrijk dat een kind goed begrijpt wat de cijfers betekenen. Zo staat '09:30' bijvoorbeeld voor half 10 's ochtends. Het oefenen van klokkijken is een geautomatiseerde vaardigheid. Als het aflezen van de klok geautomatiseerd is, dan kan een kind snel en makkelijk de tijd bepalen.
Als een kind goed wil worden in analoog klokkijken, dan is herhaaldelijke oefening heel belangrijk! Een analoge klok heeft wijzers die ronddraaien om de tijd aan te geven. Het is handig om te weten dat de kleine wijzer de uren aangeeft, terwijl de grote wijzer de minuten aangeeft. Om te oefenen met klokkijken op een analoge klok, kan een kind beginnen met hele uren, zoals 12 uur, 1 uur, 2 uur, enzovoort. Laat jouw kind proberen om te kijken naar de kleine wijzer en laat het bedenken welke tijd het is. Als dit onder de knie is, laat dan jouw kind oefenen met halve uren, kwartieren en minuten. Het oefenen van klokkijken op een analoge klok is een geautomatiseerde vaardigheid. Dat betekent dat een kind het klokkijken goed kan automatiseren, zodat het snel en makkelijk de tijd kan aflezen. Hoe meer een kind oefent, hoe beter een kind wordt in klokkijken en hoe makkelijker het wordt om de tijd af te lezen!
Er zijn veel verschillende manieren om te oefenen met de basisvaardigheden, rekenopdrachten en klokkijken. Zo zijn er online oefeningen op Junior Einstein, waar op een leuke en interactieve manier geleerd kan worden. Daarnaast zijn er ook werkbladen beschikbaar om te downloaden. Als jouw kind het maken van rekenopdrachten met klokkijken oefenen leuk vindt, dan kun je ook proberen om jouw kind uit te dagen met moeilijkere opdrachten. Zo kan er bijvoorbeeld geoefend worden met het oplossen van opdrachten waarbij de vragen gaan over meerdere klokken. Een andere uitdagende oefening kan gaan over het omzetten van tijden van een analoge klok naar een digitale klok en andersom. Hoe meer een kind oefent, hoe beter het wordt in klokkijken en hoe makkelijker het wordt om deze vaardigheid te automatiseren.